Přejít k hlavnímu obsahu

Zázrak jménem rybí tuk: Jaké má přínosy pro tělo a proč ho jíst?

Info ikona
Rybí tuk

Býváte často unavení, bez nálady, trápí vás bolesti kloubů a virózy? Je možné, že vašemu organizmu chybí důležité esenciální aminokyseliny omega-3. Naše tělo si je totiž neodkáže vyrobit samo, a pokud mu je nedodáme, organizmus slábne a stává se zranitelnějším. Změňte to, dokud je čas!

Zázrak z přírody

Tuky jsou základní součástí výživy a naše tělo je nutně potřebuje. Jsou zdrojem energie, jsou důležité pro vstřebávání vitaminů A, D, E a K a pro tvorbu vitaminu D. Ovlivňují také tvorbu některých hormonů a mnoho dalších procesů v těle. Aby ale všechno fungovalo dobře, musíme přijímat potravou ty správné tuky ve správném množství. Mezi nejdravější patří právě omega-3 mastné kyseliny. Jejich nejlepším zdrojem jsou mořské ryby, jako třeba losos, sardinky, tuňák nebo treska. Omega-3 kyseliny, ale můžeme čerpat také z vlašských ořechů, konopného a lněného oleje a semínek.

Jak nám pomáhají

Omega-3 patří stejně jako omega-6 mezi polynasycené mastné kyseliny. Zatímco však omega-6 mastných kyselin máme spíš nadbytek, omega-3 v naší stravě obvykle chybí. Přitom mezi omega-3 kyseliny patří kyselina alfa linoleová, EPA či DHA. Tyhle zkratky a cizí slova si pamatovat nemusíte, důležité je, jakou užitečnou práci dělají jejich nositelé v našem těle. Je toho dost. Mimo jiné snižují riziko vzniku srdečních chorob, rozšiřují a zpevňují cévy, mají silný protizánětlivý účinek, zlepšují činnost mozku, působí preventivně proti rozvoji artritidy i diabetu a také chrání před vznikem určitých druhů rakoviny. Jen pro zajímavost: kyselina eikosapentaenová (EPA) působí výrazně proti smutku a úzkosti a může být podobně účinná jako antidepresiva. Kyselina dokosahexaenová (DHA) zase chrání zdraví očí. A to není všechno. Jak EPA, tak DHA podle studií výrazně podporují činnost svalů, zvyšují během sportu celkový výkon a snižují tělesný tuk. Celkově Omega-3 kyseliny posilují imunitu, předcházejí vzniku mnoha onemocnění a již vzniklé choroby mohou pomoci zmírnit.

Info ikona
Rybí tuk

Kde je vzít a kolik jich potřebujeme?

Jak už jsme si řekli, nejvíce jsou omega-3 kyseliny obsaženy v tučných mořských rybách a různých produktech z nich. Favoritem je v tomto ohledu kaviár, v těsném závěsu za ním se pak drží makrela, tresčí játra a olej z nich a losos. Optimální dávka omega-3 kyselin je přibližně 500 –1 000 mg denně. Toto množství najdete v jedné polévkové lžíci kaviáru, v jedné lžíci oleje z tresčích jater, v 70 g sardinek, čtyřech vejcích, v 50 g lososa, v 16 syrových ústřicích nebo ve 14 vlašských ořeších. Abychom organizmu dodali potřebné množství omega-3 mastných kyselin, museli bychom spořádat asi 18 kg lososa ročně. Nebo si denně dopřávat k snídani kaviár. Obojí je v naší kotlině těžce představitelné. Jde to naštěstí levněji i snáz.

Omega-3 s citronovou příchutí

Jestliže nepatříte mezi horních deset tisíc, nebo vám ryby nechutnají či nevoní, nic není ztraceno. Využít můžete skvělého složení rybího oleje z tresčích jater z Norska. Lžička denně rybího oleje s citronovou příchutí vám dodá 1,2 g omega-3 mastných kyselin z ryb a taky cenné vitaminy A, D a E. Že je olej z ryb díky příchuti ani nepoznáte.

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.