Promotion
Promotion
Promotion

Pocit tíhy, bolest a otoky nohou nikdy nepodceňujte! Jde o první signál několika vážných chorob. Naučte se rozpoznat problém včas

Promotion
Promotion

Sedavé zaměstnání či naopak dlouhodobé stání potíže zhoršují a s přibývajícími teplotami navíc nohy natékají ještě více. „V teple dolní končetiny otékají velice snadno. Je to dáno především tím, že teplo zpomaluje průtok krve v  žilách, zvyšuje se riziko dehydratace a častěji se cestuje, což také zvyšuje riziko zánětu žil,“ vyjmenovává MUDr. Júlia Stracenská, kožní lékařka, která se věnuje i onemocnění žil a bércovým vředům.
Za oteklé nohy však nemůže jenom teplé počasí. Otoky mají další příčiny, které je třeba zjistit a minimalizovat. Jaké jsou ty nejčastější?

    Chronická žilní choroba

    Podle statistik tímto onemocněním trpí až 85% populace. „Největší problém je v tom, že žilní stěny ztrácejí napětí a netlačí pak krev zpět k srdci. Vhodné je proto používat zdravotní kompresní punčochy nebo po konzultaci s lékařem i léky na žíly venofarmaka,“ vysvětluje lékařka. Nejvíce ohroženi jsou lidé s nadváhou a sedavým zaměstnáním. Důležitý je proto pravidelný pohyb během dne, kdy se krev rozproudí.

    Těhotenství

    Oteklé nohy jsou v těhotenství velmi časté. Tělo zadržuje větší množství tekutin a zvýšením hmotnosti a tlaku bříška dochází ke vzniku křečových žil. Během těhotenství dodržujte správný pitný režim, často měňte polohy nohou a chodťe pravidelně na rychlejší procházky.

      Lymfatické otoky

      Otoky způsobené chybou v lymfatickém systému poznáte tak, že kromě kotníků máte oteklé i prsty a nárty. Pokud na postižené místo zatlačíte a zůstane tam důlek, měla byste vyhledat lékaře. Často se jedná o vrozenou vadu nebo poškození mízních cév. V krajních případech může nemoc způsobit dokonce až „sloní nohu“.

      Sedavé zaměstnání

      Celodenní sezení u počítače či naopak zaměstnání, kde většinu času musíte stát, nohám rozhodně neprospívá. Ty pak tuhnou, průtok krve se zpomaluje a hromadí se v dolních končetinách. „Důležité je nohy pravidelně protahovat, chodit na malé procházky či občas vyběhnout schody. Stačí pár minut několikrát za pracovní dobu a nohám se výrazně uleví,“ doporučuje MUDr. Stracenská.

        Špatná funkce vnitřních orgánů

        Nejčastěji je na vině porucha ledvin. Ty pak zadržují v těle tekutiny a sůl, a dochází tak k nepříjemnému natékání nohou. Stejně nebezpečí hrozí, pokud nepracují játra a přestanou tvořit bílkovinu, která drží tekutinu v cévách a zabraňuje jejímu unikání do okolních tkání.

        Čím těžkým nohám ulevíte?

        • pravidelné cvičení (vhodná je jízda na kole, jogging, plavání, procházky)
        • snížení nadváhy
        • omezení dlouhého stání
        • střídání teplé a studené vody na dolní končetiny při sprchování
        • vynechání horké koupele
        • několik minut denně se zvednutými dolními končetinami
        • pohodlné oblečení a obuv
        Promotion
        Promotion
        Promotion
        Promotion
        Promotion
        Promotion
        Promotion

        Roční předplatné Svět Ženy

        Svět Ženy 8/2021
        Promotion
        Promotion
        Promotion
        Promotion