Promotion
Promotion
Promotion

Počítat kalorie nemá smysl: Máme pro vás návod, jak zhubnout bez hladovění a ukázku správně sestaveného jídelníčku

Promotion
Promotion

Počítat kalorie nemá smysl

Řada lidí, kteří se snaží zhubnout, se uchyluje k důslednému počítání kalorií. Britská odbornice na výživu Tamara Willner tvrdí, že je to nesmysl. Pro Daily Mail uvedla, že pokud chcete, aby se výsledky dostavily, je důležité vzít v úvahu nutriční hodnotu jídla, které jíte. Je podstatné, aby vás jídlo zasytilo. Svým klientům doporučuje, aby přestali kalorie počítat, protože je mnohdy lepší jíst vysoce kalorické potraviny, které jsou zdravé a zasytí vás na delší dobu. Podle ní nejsou nízkokalorické potraviny klíčem k hubnutí. Dále upozorňuje na to, že počítáním kalorií si řada lidí vybuduje škodlivý vztah k jídlu. Při počítání kalorií totiž musíte zvážit každý kousek jídla, který si hodláte dát. Dle ní to bohužel může být základ pro poruchy příjmu potravy. Může to započít cyklus nezdravého omezování se v jídle. Navíc mají lidé tendenci dávat potravinám nálepky jako „zdravé“, „nezdravé“, „hřích“. Přitom každá potravina má svou výhodu, a to, že je avokádo tučné, neznamená, že je nezdravé.

Všechny kalorie nejsou stejné

Lidé, kteří počítají kalorie, v nich vidí jen číselnou hodnotu a neuvědomují si, že není kalorie jako kalorie. Ne všechny kalorie jsou však tvořeny stejně. Můžeme to demonstrovat na příkladu, kdy vezmeme 500 kalorií získaných ze sladkostí a sušenek a 500 kalorií kuřecího masa a avokáda. Navzdory stejnému počtu kalorií si naše tělo z kuřete a avokáda vezme podstatně více vitamínů, minerálů a vlákniny. Navíc náš vyšší množství bílkovin a tuků zasytí na delší dobu, tudíž je pravděpodobnější, že nesáhneme po další porci jídla. Navíc existují studie, které zpochybňují údajně vysokou kalorickou hodnotu některých potravin, kupříkladu ořechů. Jedna z nich uvádí, že ve skutečnosti z ořechů přijmeme o 32 % méně kalorií, než bývá uvedeno v kalorických tabulkách. Vnímání všech kalorií jako rovnocenných tedy není správné.

Kalorie
Info ikona

Příklad správně sestaveného jídelníčku

Jak by tedy měl vypadat příklad jídelníčku, který je zdravý, ale obsahuje potraviny s vyšším počtem kalorií? Zde je ukázka sestavená přímo odbornicí na výživu.

Snídaně: Ovesné palačinky s borůvkami a bílým jogurtem (410 kalorií), káva s plnotučným mlékem (100 kalorií)

Oběd: Masové špízy se zeleninou a sýrem halloumi (380 kalorií)

Svačina: Jablko na plátky a lžička arašídového másla (220 kalorií)

Večeře: Kuře s omáčkou a zeleninou (420 kalorií)

Dezert: 2 kousky kvalitní tmavé čokolády (100 kalorií)

To je dohromady 1630 kalorií, uvádí se, že denní příjem kalorií by měl být u žen cca 2000 kalorií, u mužů 2500 kalorií. Jídelníček vám tedy nechává ještě rezervu. Potraviny obsažené v jídelníčku vás dle Tamary Willner déle zasytí, sníží pravděpodobnost toho, že sáhnete po sladkém, dodají vašemu tělu výživu v podobě vitamínů a minerálů, také podpoří dobrý spánek, který je klíčový pro hubnutí a dodají vám energii. Dle jejího názoru byste měli pamatovat na to, že nízký kalorický příjem vede k tomu, že zhubnete jen krátkodobě. O to horší bude „jojo efekt“, který se dostaví poté, co začnete jíst více.

Zdroj: Daily Mail


 

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion

Roční předplatné Svět Ženy

Předplatné Svět Ženy
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion