Je vám přes 40? Tahle se udržíte v kondici

Od 30 let začíná tělo postupně ochabovat - týká se to jak svalů, tak kostí a celkové kondice... Pravidelné cvičení vám pomůže cítit se dobře a prodlouží vám délku života.

Pro prevenci srdečních chorob

Srdce za život přečerpá neuvěřitelných 250 milionů litrů krve, nikdy neodpočívá a během dne podává vysoké výkony. Ovšem je nutné ho posilovat, aby zůstalo dlouho v kondici. K tomu patří pravidelný sport. Srdce nejvíc ocení vytrvalostní sport dávkovaný v rozumné míře, například jízdu na kole. Dobrá zpráva pro gaučové povaleče je, že i jízda na elektrokole je lepší než nic a dokáže srdce pěkně rozpumpovat. Dalším vhodným cvičení, která posílí srdce, je běhání i plavání. Nemusíte jít do extrému a lapat po dechu, být uřícení jako když běžíte maraton, a nesmyslně zatěžovat srdce. Pokud chcete zvýšit svou vytrvalost a kondici, doporučuje se cvičit alespoň 30 minut při 65-75 % vaší maximální tepové frekvence. 

Proti osteoporóze

Zhruba každý patnáctý Čech trpí řídnutím kostí (osteoporózou), přičemž ženy bývají postiženy mnohem častěji. Na vině je totiž často klesající množství estrogenu po menopauze. To má za následek, že celá kostra postupně ztrácí hmotu a každý pád může představovat značné riziko. Nemoc se sice doposud nedá vyléčeit, ale existují možnosti, jak zpomalit její průběh a dokonce vybudovat novou kostní hmotu. Léčba stojí na třech pilířích: stravě bohaté na vápník a vitamin D, pohybu a lécích. Nejdůležitější je myslet na své zdraví předem, tak se aspoň 3x týdně věnujte intezivnímu pohybu, nekuřte a hlídejte si dostatek „déčka“. Tak je šance, že léky ani potřebovat nebudete. Ideální je například silový trénink jednou až dvakrát týdně. Zpočátku je to náročné, ale brzy mu propadnete. Pokud se necítíte na takové cvičení, zkuste míčové sporty, tenis nebo jogging. Fyzická aktivita stimuluje kosti, aby vytvářely nové kostní buňky a kostní hmotu.

 

Deprese nemá šanci

Společně se zvyšujícím se věkem, roste riziko vzniku deprese, zejména u žen. Ačkoli se endorfiny zajišťující dobrou náladu vyplavují během všech druhů sportu, existuje několik studií, které dokazují, že zejména jeden z nich snižuje stres a zlepšuje náladu: Jóga! Pravidelným cvičením jógy můžete dosáhnout větší fyzické ohebnosti a flexibility, ale polepšíte si také na mentální úrovni. Jóga blahodárně působí na duševní zdraví a budete díky ní schopni lépe reagovat ve vypjatých situacích a dokážete se na situaci podívat z více úhlů pohledu. Cvičením jógy dochází mimo jiné ke zlepšení krevního tlaku, k vyrovnání hormonálních hladin, k omlazení pleti a ke zlepšení kvality spánku. 

Chcete-li zabránit bolesti zad

Téměř třetina všech pracujících lidí trpí bolestmi zad. Kromě špatného držení těla je příčinou tohoto problému zejména nedostatek pohybu. Nejlepší způsob, jak bolesti zad zabránit, je si denně zacvičit. Je to cvik, kterému se říká „prkno“ a potřebujete k tomu jen vlastní tělo. Jedná se o jedno z nejúčinnějších cvičení pro zpevnění střední části těla. Z lehu na břiše se zvedněte na předloktí a prsty na nohou. Dbejte na to, aby byl trup v rovině. Mějte lokty přímo pod rameny a zápěstí v jedné rovině s lokty. Zatněte břicho společně s hýžďovými a stehenními svaly a dýchejte! Vydržte 30 vteřin a uvolněte. Zkuste to opakovat 3x až 5x.

@svetzeny