Přejít k hlavnímu obsahu

4 nejzdravější potraviny světa, které musíte zařadit do svého jídelníčku

Info ikona
Nejzdravější potraviny

Možná už jste slyšeli, že vyvážená strava je základ pro zdraví. Ale které konkrétní potraviny by vám v žádném případě neměli v jídelníčku chybět? Jedná se o tzv. Superpotraviny, tedy potraviny, které v rámci téhož druhu mají vyšší obsah prospěšných látek, zejména vitamínů a minerálů. Které to jsou a jak jsou zdraví prospěšné se dozvíte v tomto článku.

Mandle

Mají sice vysoký obsah nenasyceného tuku, ale nejedná se o tuk, který by nepříznivě ovlivňoval hladinu cholesterolu. Ba naopak, stav cholestorolu v těle dokáže pravidelná konzumace mandlí údajně zlepšit. Mandle obsahují také spoustu živin – vitamín E, hořčík, železo, vápník a riboflavin. Ideální je mandle konzumovat i se slupkou, jinak byste se ochudili například o vitamín E, který je zde obsažen.

Tip: Pokud vám nechutnají sladká jídla, můžete zkusit mandle připravit naslano. Například mandlouvá strouhanka se báječně hodí pro obalování ryb. Pokud máte rádi zeleninové saláty, přidejte do nich mandle, salát bude výživnější i křupavější.

 

Borůvky

Borůvky patří mezi nejzdravější ovoce. Bývají vyzdvihovány hlavně antioxidanty v nich obsažené, které zachycují volné radikály a jsou prevencí proti degenerativním chorobám. Borůvky by také měly podporovat lepší vidění, mluví se o nich zejména v souvislosti s prevencí proti šerosleposti. Za druhé světové války je preventivně konzumovali letci, aby dobře viděli za tmy i za šera. Borůvky jsou zdrojem vitamínů C, K a vlákniny. Existují také studie, které svým zkoumáním došly k závěru, že borůvky snižují hladinu cholesterolu. (1) Borůvky mají také skvělé účinky na náš mozek, výzkumníci zjistili, že dokáží zlepšit kognitivní funkce či předcházet krátkodobým výpadkům paměti. (2)

Tip: Lze doporučit konzumaci borůvek s dalšími bobulovinami, abyste zvýšili výskyt antioxidačních látek v těle. Vyzkoušejte třeba koktejl z lesního ovoce.

Brokolice

Možná jste na nejzdravější zelenou superpotravinu tipovali špenát, ale není tomu tak, ukázalo se, že byl v minulosti přeceňovaný. Lépe uděláte, když do svého jídelníčku zařadíte brokolici. Ta má v sobě velké množství vlákniny, kyseliny listové, vápníku a draslíku a také tzv. fytonutrienty, které snižují riziko vzniku cukrovky, srdečních chorob a údajně i některých druhů rakoviny. Dále obsahuje antioxidanty – vitamín C a beta-karoten. Jedna porce brokolice vám zajistí 85 % potřebné denní dávky vitamínu C, jehož hladinu byste měli hlídat obvzlášť teď, v sezóně respiračních chorob.

Tip: Nejlepší je konzumovat brokolici syrovou, jelikož v tomto stavu je v ní přítomen enzym, který se přetransformovává na sulforafan, který je protirakovinotvorný. Další možností je krátce ji vařit v páře.

 

Ovesné vločky

Snídáte ovesné vločky s ovocem? Pak pro své tělo připravujete vůbec nejlepší start do nového dne. Mají vysoký obsah rozpustné vlákniny, která pomáhá snižovat cholesterol a působí jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním. Dále pomáhají zpomalovat trávení a stabilizovat hladinu glukózy v krvi. Jsou ideální, pokud držíte dietu, jelikož rychle zaženou hlad a mají schopnost navodit stav plnosti po dlouhou dobu. Ovesné vločky obsahují spoustu živin, především jsou bohaté na kyselinu listovou a draslík. Kyselina listová je důležitá pro správnou funkci imunitního systému a fungování metabolismu. Draslík naše tělo potřebuje pro dobré fungování srdce a nervové soustavy.

Tip: Udělejte si supersnídani – domácí granolu. Ovesné vločky smíchejte s dalšími ořechy, semínky, sušeným ovocem, závěrem přidejte koření., med a kokosový olej. Promíchanou směs vložte na plech a dejte do trouby předehřáté na 160o C. Pečte cca 30 minut, směs občas promíchejte. Granola je výborná s bílým jogurtem a čerstvým ovocem.