5 typů jógy, které musíte vyzkoušet

Minulou neděli 25. května měly stovky návštěvníků možnost vyzkoušet si několik typů jógy a 108krát "pozdravit slunce" na největším mezinárodním festivalu jógy ve střední Evropě Reebok Yoga Sensation. Lekce vedli nejlepší lektoři jógy z České republiky i Slovenska a dorazila i švédská lektorka populárního cvičení Les Milles Body Balance.

Pokud jste si nestihla projít všechny lekce a ráda byste vyzkoušela něco nového, tak si udělejte malý průzkum po okolí a zjistěte, kde vyučují vámi vybraný typ jógy, a nebojte se přihlásit na zkušební hodinu! Po několika lekcích si vyberete, který typ vám vyhovuje nejvíce. Přinášíme vám pět aktuálně nejoblíbenějších druhů jógy, které byste rozhodně měla vyzkoušet.

Hatha

Lekce Hatha jógy jsou výborné pro začátečníky. Pomalé cvičení má základ v jemných pohybech, hlubokém dýcháním a následném uvolnění a meditaci. Hatha jóga vás naučí základní pozice, zklidní vás a zbaví nahromaděného stresu.

Ashtanga

Ashtanga vychází z prastarých jógových technik. Na rozdíl od jiných druhů jógy, které libovolně mění pozice, má astanga předem danou sekvenci cviků v přesném pořadí. Je to dynamické cvičení, u kterého se zapotíte, protáhnete a posílíte celé tělo. Rozhodně vás nečeká žádné poflakování. Velmi podobná je i Vinyasa, která není tak rutinní jako Ashtanga.

Iyengar

Iyengar jóga je velmi propracovaná metoda, která klade důraz na precizní provedení poloh. Důležitá je zde i doba, kterou v pozicích strávíte a maximální pozornost se směřuje k nalezení rovnováhy a stability v pozici. Během lekce se využívá i mnoho pomůcek jako bloky, popruhy, podhlavníky či deky. Iyengar jóga je pro vás vhodná, pokud trpíte nějakým chronickým onemocněním či zraněním, protože lektoři vám mohou cvičení přizpůsobit.

Body Balance

Je populární po celém světe, ale k nám se teprve pomalu dostává. Cvičení Body Balance kombinuje prvky jógy, pilates a tai-či, což má za následek velmi plnohodnotné a zábavné cvičení. Střídají se dynamické fáze s pomalejšími, takže i větší fyzická náročnost se dá hravě zvládnout. "Myslím, že to je skvělé řešení pro ty, kterým samotná jóga už nestačí a chtějí vyzkoušet něco jiného. Nebo tím naopak mohou začít i úplní nováčci, kteří si teprve chtějí vybrat styl, co jim bude vyhovovat," řekla švédská intruktorka tohoto cvičení Anna Paringer, která byla jednou z hlavních lektorek na pražském festivalu Reebok Yoga Sensation.

Bikram

Zhruba pře 30 lety sestavil jogínský učitel Bikram Choudhury sérii 26 pozic, které se cvičí během 90 minut v místosti vyhřátá na 42°C. Budete se potit jako nikdy, ale tato metoda má silně detoxikační účinky a díky přesně na sebe navazujícím cvikům dochází ke stimulaci celého těla. I když budete po cvičení ždímat oblečení, zaplaví vás blažený pocit znovuzrození.

@svetzeny