5 věcí, které výrazně prodlužují život. Číslo 2 je důležité!

Dlouhověkost neovlivňují ani tak geny, jako náš životní styl. Odborníci po celém světě provádí analýzy u stovek lidí, kteří přežili stovku, hodnotí jejich životní styl a nachází společné rysy. Tady je 5 nejzásadnějších.

1. Pozitivní pohled

To, že za většinu civilizačních onemocnění může stres, už víme. S rozvojem psychosomatické medicíny dokážeme propojovat odraz psychického rozpoložení a problémů našeho těla, velmi příkladně. Je prokázáno, že lidé, kteří jsou šťastní, vyrovnaní a optimističtí, mají skutečně daleko méně zdravotních problémů. Důkazem je studie Lynn Peters-Adler, která pro magazín Next Avenue zrealizovala rozhovory s několika lidmi, kteří se výrazně blížili stu let, či se jich již dožili a všichni potvrdili, že se považují za osoby odolávající stresu a s vysokou mírou pozitivity.


2. Smích a zase smích

Smích léčí, praví jedno přísloví. Něco na tom ale skutečně bude. Emiliano Mercado Del Toro, muž, kterému je nyní už 115 let a patří mezi nejstarší obyvatele planety, prý neztrácí humor za žádné situace a směje se každý den. Baterky si prý dobíjí (a teď se podržte) v tanečním klubu. Prý je tam dostatek lidí, kteří se smějí a smíchem jej dokáží doslova nakazit. Z odborného pohledu je to díky takzvaným zrcadlovým neuronům, které v mozku vyvolávají stejné reakce, jako se spouští osobě ve vaší přítomnosti. 

3. Znát své hranice

Co si budeme povídat. Žijeme v uspěchaném světě, v hektické době, kdy jsou na nás vyvíjeny čím dál tím větší nároky. Podle manželů Hendersonových (102 a 107 let) je nejdůležitější znát své hranice a snažit se je nepřekračovat. Sice to občas stojí nějaký ten ústupek, například od finanční pohodlnosti, ale dlouhý život naplněný štěstím je přece k nezaplacení. Jak se vyjádřil sám pan Henderson v jednom z rozhovorů, „žijeme v symbióze s naším tělem, posloucháme jeho signály, jako je například únava nebo vyčerpání, dobře a střídmě jíme a dbáme na kvalitní spánek.“

4. Trénink hlavy

Ať už čtete noviny, děláte křížovky nebo hrajete karty, vaše hlava pracuje a neustále se posilují neuronová spojení. Aktivní mysl, rovná se dlouhý život ve zdraví. Dr. Dale Bredesen, mezinárodně uznávaný odborník na stárnutí a neurodegenerativní onemocnění, potvrdil vztah tréninku mozku a vyššího věku hned na několika desítkách pacientů.

5. Pohyb a strava

Dostatek pohybu a apel na kvalitní stravování se k nám hrne ze všech stran. Samozřejmě i v otázce dlouhověkosti sehrává jednu z hlavním rolí. Jíst bychom měli pravidelně, spíše stravu bohatou na ovoce, zeleninu a kvalitní bílkoviny, vyhýbat bychom se pak měli kromě všech neřestí, jako jsou smažená a příliš sladká jídla, všemu, co je napěchováno pesticidy a podhodnoceno vitaminy. A dobrá zpráva na závěr? Prokázalo se, že sklenka červeného vína denně, je také ku prospěchu věci. 

@svetzeny