Mistr světa amoleta: Manuál, jak v davu poznat nebezpečný druh

Žijeme ve světě fake news. Častokrát jsme schopné dívat se na ně i s nadhledem a objektivně si říct, že je něco až moc přitažené za vlasy. Jenže jakmile se jedná o objekt našeho zájmu, jako by náš šestý smysl selhával. Ale i v tomto případě bychom měly umět používat kritické myšlení a naučit se rozeznávat signály, které by mohly rozblikat naše varovné kontrolky a napovědět nám, že máme co do činění s chorobným pohádkářem. Nikdy nevíte, kdy se vám může hodit odhalit ho dřív, než vás obalamutí krásnými slovy. Čeho byste si tedy měly všímat?

Mají až moc přátel

Podle studií má každý z nás v průměru kolem tři sta třiceti přátel na Facebooku. Vzhledem k tomu, že v Čechách žije okolo sedmi milionů dospělých, pravděpodobnost, že s kýmkoli, na koho ukážete (byť by to byl člověk neznámý), máte alespoň jednoho společného známého, je jedna ku 21 000. Sedmilháři ale znají skoro každého. Mají totiž „svoje lidi“ úplně na všechno a velkou náhodou jsou to lidé, kteří jsou svým způsobem vlivní. Slíbí vám vyřešení pokuty za parkování i „tlačenku“ na pracovní pozici, o kterou právě usilujete. To, že to potom nevyjde, je vlastně jen nešťastná shoda okolností. 

Peníze hned

Pohádkáři dokážou být okouzlující. Jejich temperament imponuje ženám, a když k tomu ještě přičtete fakt, že si myslíte, že před sebou nemáte chudého študentíka s kytarou na zádech, ale byznysmena, který se skvěle obléká, jezdí v luxusním autě a vezme vás do vybraných restaurací, je to prostě fantazie. A přesně to vystihuje pohádkářův život. Dokáže fantazírovat o tom, že kupuje dům v Miami a v Anglii mu připravují bentley na míru. S vážnou tváří tvrdí, jak se snaží najít marinu pro svoji jachtu, nebo si stěžuje na poplatky za přistání soukromého tryskáče. Ve finále zjistíte, že auto, jediná hmatatelná vstupenka do světa úspěšných, je na leasing, který tři měsíce nezaplatil, s jachtou se vyfotil leda na veletrhu a letadlo naposledy viděl při exkurzi v Ruzyni.

Mají neurčité povolání

Společným znakem lidí, kteří až moc věří tomu, co by chtěli být, ale nejsou, je rovněž jejich uplatnění v pracovní sféře. Častokrát se jedná o jedince, kteří jsou všechno a nic zároveň. Tvrdí, že jsou influenceři, developeři, investoři, poradci... Figurují v několika firmách s tím nejširším polem působnosti, avšak ve skutečnosti nemají konkrétní pracovní náplň. A tak chodí a číhají, kde je zrovna šance se zařadit na Olymp vlivných.

Věří tomu, co vymysleli

Sedmilháři většinou vystupují velmi sebevědomě. Neříkat pravdu jim nečiní sebemenší potíže. Žijí totiž tak moc ve svém světě, že svým výplodům bohužel už sami věří. Psychiatrie řadí patologické lhaní mezi nejsložitější fenomény klinické praxe. Dokonce se pro toto chování vžil pojem mýtomanie. Důvod, proč chronický lhář věří tomu, co si vytvořil, je jediný. Prahne po respektu, který by nikdy nepoznal, kdyby se spolehl na své obyčejné já

@svetzeny