Omezte Facebook a alkohol. Desatero ženy v domácnosti, díky kterému budete šťastná

Kvůli svému trápení byste totiž snadno mohla sklouznout do ještě většího neštěstí. Pokud si ráda večer nalijete pár sklenek alkoholu a pak zjistíte, že láhev jaksi došla celá, každý den trávíte na Facebooku, který vám nahrazuje společenský život, a přestala jste o sebe naprosto pečovat, zaděláváte si na velký problém. Těmto nástrahám se zkuste vyhnout:

Facebook

Sociální sítě mohou být dobrým sluhou, ale když jim propadnete, stanou se hodně špatným pánem. Psát si nesmysly s lidmi, z nichž mnohé ani osobně neznáte, a zapomínat při tom, že jste se ještě nepřevlékla z pyžama, je smutné. Ale sedět před monitorem a šoupat na Facebook fotky svých dětí, zatímco ty se hladové, nemyté a znuděné „popelí“ za vašimi zády, to už není jen smutné, ale přímo odporné. Jakmile před počítačem ztratíte pojem o čase, začne vám být jedno, jak vypadáte, co dělají vaše děti, jestli budete mít k večeři domácí bramboráky, nebo podfuk narychlo objednaný z fast foodu, je nejvyšší čas to zarazit. Škodíte tím sobě i celé rodině.
Doporučení: Stanovte si, kolik času denně u počítače strávíte – půlhodinka je až až na to, abyste odpověděla na maily či vyhledala potřebnou informaci. Pokud vám chybí možnost popovídat si, najděte způsob, jak se osobně sejít s opravdovými kamarádkami. 

Alkohol

Ženy bez vlastního příjmu, které nechodí do zaměstnání, jsou z hlediska vzniku závislosti na alkoholu rizikovou skupinou (ale dámy, jež mají náročné zaměstnání a vedle toho se starají o domácnost, taky!). Osamělost, úzkost, snížené sebevědomí, nejistota, obava, že nejsou 100%, ale i obyčejná nuda jsou živnou půdou pro touhu sáhnout po skleničce. A protože se zpočátku zdá, že s alkoholem je svět hned veselejší a život snazší, je jen krůček ke zvyšování dávek. Popíjí-li dáma průběžně celý den, může se dostat až na opravdu značné množství zkonzumovaného vína, likérků či destilátů, přičemž to na ní okolí nemusí ani poznat. Aby to neprasklo, začne si láhve různě schovávat, tajně plné kupovat a prázdné vynášet atd. A je tu závislost, s níž už si sama neporadí.
Doporučení: Namlouvat si, že alkohol není váš problém, když se přece neválíte ve škarpě, je marné. Vyhledejte odbornou pomoc. Výhodou je, že nové metody terapie závislosti nevyžadují nutně ústavní léčení, takže se o tom v ideálním případě vaše rodina ani nemusí dozvědět. Ale rozhodnete-li se to ještě odkládat a vymlouvat se sama před sebou, bude hůř! Informace hledejte na webu Nadace Adicta (adicta.cz).

Pohodlnost

Zalíbilo se vám heslo: Co můžeš udělat dnes, můžeš udělat i zítra, a co můžeš udělat zítra, můžeš udělat i pozítří? Tak pozor! K pohodlnosti a odkládání úkolů (dnes je v módě používat výraz prokrastinace) má sklon prakticky každý, ale kdybyste chodila do zaměstnání, musela byste to překonat. Proto se svou leností hýbat se, pouštět se do náročnějších činností, dbát o sebe, o byt i o děti, vymýšlet nové věci apod. bojujte.
Doporučení: Napište si vždy v neděli či v pondělí plány na celý týden a snažte se je plnit. Když vám to nepomůže, rozepište si vše na dny i hodiny a harmonogram dodržujte. Každé ráno nejprve ze všeho dejte do pořádku sebe, děti i byt – optimálně v tomto pořadí.

Desatero šťastné ženy v domácnosti:

1. Nejsem otrokyně. O rodinu se starám dobrovolně v míře, na níž jsme se s partnerem dohodli a která mi vyhovuje.

2. Mám zájmy i mimo domácnost: vzdělávám se, věnuji se koníčkům, 
dělám něco pro druhé, sleduji svět.

3. Stýkám se osobně (nejen přes Facebook) se svými přáteli, s nimiž mě pojí společné záliby a mohu se jim svěřit.

4. Našla jsem si možnost malého přivýdělku, abych měla i trochu SVÝCH vlastních peněz, s nimiž si dělám, co chci.

5. Baví mě vymýšlet zajímavý program pro sebe, pro děti i pro společné chvíle s partnerem, věnuji se rodině aktivně.

6. Z některé z domácích činností jsem si udělala koníčka: ráda vařím a sbírám recepty, vyrábím bytové dekorace aj.

7. Dbám na svůj vzhled: oblékám se i doma, jako bych šla „mezi lidi“, denně se líčím, chodím ke kadeřníkovi.

8. Pravidelně si dopřávám čas jen pro sebe: jdu s kámoškou do kavárny, dám si relaxační koupel, čtu si...

9. Nezanedbávám pohyb a chodím s dětmi (či se psem, anebo sama) na procházky do přírody.

10. Hlídám si konzumaci alkoholu, nekouřím (nebo se snažím přestat), neberu zbytečně léky.


@svetzeny