Přemýšlíte o běhání? Tady je pár rad do začátku

Mnoho žen se umí do věcí pustit skutečně s vervou. Bohužel stejně rychle jako je nadšení chytne, tak je také opustí. Nejčastěji den nebo dva po prvních uběhnutých kilometrech, kdy je rozbolí všechny svaly. A to přirozeně nikam nevede. Jenže jde to udělat i jinak. Bez bolavých svalů a tak, aby vám to přinášelo radost.

Uvědomte si, že tělo není přizpůsobené žádných šokům, takže si dejte na čas a svůj cíl si rozvrhněte do delšího časového horizontu. První dva až čtyři týdny jsou zpravidla stěžejní. Po nich už byste měly vidět výsledky a to nejen na své kondici, ale i na postavě.

Začněte na indiána

V prvním týdnu byste rozhodně neměly běhat každý den. Akorát se dostanete do začarovaného kruhu a běhání si otrávíte. Určete si tři dny, kdy víte, že budete mít dostatek času i sil a vyběhněte na krátký okruh o vzdálenosti 2 až 2, 5 kilometru. Nesnažte se závodit s větrem. Čím pomaleji budete běhat, tím větší výdrž budete mít. A to, že se vám ze začátku nebude dařit běhat takřka „na jeden zátah“, vůbec nevadí. Mnoho lidí začíná na takzvaného indiána, kdy běh prokládá chůzí.

Přidávejte postupně

Přidávat kilometry nebo další tréninkový den byste neměly jen protože už začal další týden a chcete se posunout, ale až ve chvíli, kdy cítíte, že vám zdolání současné trasy už nepřináší potíže. Tento přechod je velmi individuální. Někdo se na další level může propracovávat týden, jiný klidně čtyři. Nenechte se tím odradit a poslouchejte signály svého těla.

Střídejte trasy a pusťte hudbu do uší

Abyste měly přehled, jak dlouhá je vaše trasa, zkuste si nainstalovat některou z běžeckých aplikací do telefonu. Poté je totiž můžete různě prostřídávat. Při poznávání nových míst vám bude čas i námaha rychleji utíkat. Hudba vás navíc udrží v tempu a pomůže synchronizovat pohyby.

Možná, že za měsíc už budete připraveny dát si první pořádný pětikilometrový výběh se Světem ženy. Akce, kterou pořádáme s RunCzech, vyvrcholí 8 září.

@svetzeny